/کلینیک توانبخشی تخصصی ونک
مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات توانبخشی

برای پیشگیری از شکستگی لگن چقدر کلسیم نیاز داریم؟

- کلسیم نقش بسیار مهمی در ساخته شدن استخوان و حفظ تراکم آن دارد و مصرف میزان کافی از آن تاثیر غیر قابل انکاری در پیشگیری از شکستگی های لگن به خصوص شکستگی های اطراف مفصل ران می گذارد.

- در زمان کودکی و نوجوانی بدن به کلسیم نیاز دارد تا بتواند توده استخوانی کافی را بسازد. در سنین میانسالی و بعد از آن نیز بدن برای حفظ تراکم استخوان به مقادیر کافی از کلسیم نیاز دارد.

- برای اینکه فرد در بزرگسالی توده استخوانی محکمی داشته باشد باید در دوران کودکی روزانه بطور متوسط 1200 میلیگرم کلسیم مصرف کند. فرد بزرگسال هم برای حفظ تراکم استخوان خود نیاز به دریافت همین مقدار از کلسیم در هر روز دارد.

- متاسفانه میزان مصرف کلسیم در اکثر افراد نصف این مقدار است. گرچه کلسیم در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد، غنی‌ترین منبع آن لبنیات است. هر لیوان شیر که معادل 250 سی سی باشد حدود 250 میلیگرم کلسیم دارد. هر لیوان 250 سی سی ماست هم به همین میزان کلسیم دارد. بهترین منابع برای دریافت کلسیم بدن شیر و ماست کم چرب است.

- البته مصرف کلسیم به تنهایی برای سلامت استخوان ها و سفتی آنها کافی نیست. بدن برای جذب کلسیم روزانه به 600-400 واحد ویتامین دی هم نیاز دارد.

drAkbari

 دکتر فتانه اکبری

بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آشنایی بیشتر »»