/کلینیک توانبخشی تخصصی ونک
مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات توانبخشی

توصیه‌های ورزشی برای مبتلایان به دیابت نوع 2

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید مطمئن باشید که ورزش جزو جدانشدنی زندگی شما است. ورزش کردن باعث افزایش عملکرد انسولین در بدن می شود و قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد.علاوه براین بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع دو دچار افزایش وزن هستند و ورزش به کنترل وزن آنها کمک می کند. البته بسیار مهم است که مبتلایان به دیابت قبل از انجام هر نوع حرکت ورزشی با پزشک خود در تماس باشند و با مرور زمان به شدت و میزان ورزش اضافه کنند.

🔹 یک لیست از فعالیت های سرگرم کننده ورزشی تهیه کنید. نیاز نیست که حتما به یک سالن ورزشی بروید. انجام ورزش هایی مانند یوگا، پیاده‌روی و شنا گزینه های مناسبی برای شروع هستند و البته هر ورزش دیگری که ضربان قلب شما را بالا می برد.

🔹 با پزشک تان مشورت کنید تا مطمئن باشید برای انجام ورزش، بدن تان آمادگی لازم را دارد. وعده های غذایی خود و میزان داروها را با پزشک قبل از انجام هر نوع ورزش در میان بگذارید.

🔹 قند خون خود را بررسی کنید. از پزشک خود بپرسید که میزان قند خون مناسب شما قبل از ورزش و بعد از آن چقدر باید باشد. اگر قصد دارید بیش از یک ساعت ورزش کنید، قند خون خود را در طول تمرینات ورزشی پی در پی چک کنید زیرا ممکن است در طول تمرین نیاز به دریافت یک میان وعده داشته باشید.

🔹 با خودتان خوراکی های حاوی کربوهیدرات به همراه داشته باشید؛ هر میان وعده سالمی مانند میوه یا نوشیدنی که قند خون را افزایش دهد.

🔹 میزان فعالیت شما باید از روزانه 10 دقیقه ورزش به روزانه 30 دقیقه افزایش یابد. البته می توانید به مدت 30 دقیقه متوالی در روز ورزش نکنید و به جای آن 15 دقیقه صبح و 15 دقیقه بعد از ظهر ورزش کنید.

🔹 ورزش های قدرتی را هر هفته دو بار انجام دهید. این ورزش ها می توانند به کنترل قند خون کمک کنند.

🔹 ورزش را مانند خوردن غذا یا دارو به یک عادت تبدیل کنید.

🔹 حین ورزش یک کارت شناسایی که نشان دهند مبتلا به دیابت هستید، به همراه داشته باشید تا اگر دچار هیپوگلیسمی یا افت شدید قند خون شدید، اطرافیان از بیماری شما با خبر شوند.

🔹 کفش های ورزشی مناسب انتخاب کنید؛ کفشی که به راحتی هوا داخل آن برود. همچنین هر روز بعد از ورزش برای جلوگیری از بروز هر گونه زخم، بهداشت پا را رعایت کنید.

🔹 در حین ورزش و یا حتی قبل از آن به مقدار زیاد آب بنوشید.

🔹 در صورت بروز هر نوع درد ناگهانی، ورزش را متوقف کنید. البته این را بدانید که درد خفیف در ماهیچه ها طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

🔹 به یاد داشته باشید که شدت ورزش مهم نیست، بلکه مهم این است که ورزش را هیچ وقت ترک نکنید و حداقل در هفته 4 تا 5 بار فعالیت بدنی داشته باشید.

drAkbari

 دکتر فتانه اکبری

بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آشنایی بیشتر »»