/کلینیک توانبخشی تخصصی ونک
مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات توانبخشی

نکات انتخاب صندلی ارگونومیک برای محیط کار

🔶انتخاب یک صندلی ارگونومیک برای محل کار می تواند از دردهای پشت، گردن و مچ دست ناشی از آسیب های شغلی تا حد زیادی جلوگیری کند.

✳️ ارتفاع یک صندلی ارگونومیک باید به شما اجازه بدهد به راحتی کف پاهای خود را روی زمین بگذارید و زانو را در زاویه 90 درجه نسبت به باسن قرار دهید. اگر صندلی بیش از حد بلند باشد، به قسمت‌های داخلی زانو فشار وارد می ‌شود. در مقابل، صندلی بسیار کوتاه هم، سنگینی را بر روی استخوان‌ های نشیمنگاه می‌ اندازد.

✳️ دسته صندلی باید قابل تنظیم بر اساس ارتفاع و موقعیت کاربران برای فعالیت های مختلف مانند تایپ کردن و حتی برای حالت استراحت باشد. پشتی صندلی باید از منحنی ستون فقرات حمایت کند و برای حرکات شما انعطاف پذیری داشته باشد.

✳️ پشتی صندلی می ‌تواند به تقسیم وزن بدن کمک زیادی کند چرا که برای بخشی از بدن تکیه ‌گاه می‌ شود و از این طریق، فشار بر قسمت ‌های دیگر را کاهش می ‌دهد.

✳️ با نشستن روی یک صندلی مناسب اداری، گردش خون به سمت اعضای پایین ‌تر بدن، نباید کاهش یابد. همچنین حفظ یا تغییر وضعیت باید به آسانی صورت گیرد.

✳️ اگر به مدت طولانی، به صورت ثابت و بی ‌تحرک بر روی صندلی بنشینید، ممکن است با مشکلاتی چون خستگی زودرس، درد و ضعف عضلات گردن، از بین رفتن تناسب اندام، کاهش گردش خون، کاهش راندمان قلب و ریه و مشکلات گوارشی، مواجه شوید. مفاصل بدن به‌ویژه لگن، ران، زانو و آرنج شما نیز در صورت نشستن طولانی‌ مدت، ممکن است صدمه ببینند.

✳️ برای به حداقل رساندن این عوارض باید بر روی صندلی صاف بنشینید و پاهای خود را در وضعیتی قرار دهید که به صورت کامل بر روی زمین قرار داشته باشند. درواقع برای اینکه کمترین فشار به مفصل ران و زانو وارد شود، ران و ساق پا را در زاویه 90 درجه قرار دهید.

✳️ در صورتی که ‌نمی ‌توانید ارتفاع صندلی را به‌گونه ‌ای تنظیم کنید که پاهای شما به زمین برسند یا به طور کلی صندلی قابلیت تنظیم ندارد، از زیرپایی استفاده کنید.

drAkbari

 دکتر فتانه اکبری

بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آشنایی بیشتر »»