/کلینیک توانبخشی تخصصی ونک
مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات توانبخشی

اصول نرم دويدن یا دويدن آهسته

- نرم دويدن ، نوعي دويدن غيررقابتي است که به صورت آهسته و در مسافت هاي طولاني انجام مي شود و سرعت آن از دويدن معمولي پائين تر است.

- در هنگام اين نوع دويدن بايد بتوانيد با يک نفر ديگر حرف بزنيد. اگر هنگام حرف زدن نفس کم مي آوريد، بيش از اندازه سريع مي دويد.

- حالت بدن در هنگام دويدن همانند پياده‌روي است. اگر فعالیت بدنی منظم ندارید، این ورزش را با پياده‌روي بين 15 تا ۲۰ دقيقه و ۳ بار در هفته آغاز کنيد و با سرعتي که براي شما راحت است راه برويد.

- زياده‌روي نکنيد و به همين ترتيب ادامه دهيد، طوری که در روز پس از تمرين احساس درد يا ضعف نداشته باشيد.

- با افزایش آمادگی جسمانی، به تدریج می توانید زمان قدم زدن را به ۲۰ تا ۲۵ دقيقه افزايش دهيد و سرعت خود را بيشتر کنيد.

- هر زمان توانستيد برای ۲۵ دقيقه سريع راه برويد،‌ دويدن آهسته را جايگزين آن کنيد.

- هر نوبت تمرين را ابتدا با راه رفتن شروع کنيد و رفته رفته زمان دويدن آهسته را افزايش دهيد.

- اگر هنگام دويدن آهسته، احساس تنگي نفس کرديد از سرعت دويدن بکاهيد و راه برويد.

- اين تناوب را به همين شکل ادامه دهيد تا بتوانيد ۱۰ دقيقه بدون وقفه به طور آهسته بدويد.

- براي حفظ آمادگي جسماني هوازي (قلبي و تنفسي) اجازه ندهيد که بيش از ۳ روز بين تمرين هايتان فاصله بيفتد.

drAkbari

 دکتر فتانه اکبری

بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آشنایی بیشتر »»