/کلینیک توانبخشی تخصصی ونک
مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات توانبخشی

پیشگیری از پوكى استخوان

 

- استخوان‌های شما تا حدود سن سی سالگی کلسیم جذب می‌کنند و محکم می‌شوند. اگر در این دوران کلسیم و ویتامین د کافی در دسترس نداشته باشید، استخوان‌هایی محکم نخواهید داشت.

- بعد از سن سی سالگی تا زمان یائسگی در خانم‌ها و تا حدود سن شصت سالگی در آقایان، استخوان‌ها دیگر قادر به جذب کلسیم نیستند اما در این دوره اگر بدن با کمبود کلسیم و ویتامین د مواجه شود، کلسیم لازم برای مصرف روزانه خود را از استخوان‌ها برمی‌دارد. به این ترتیب از استحکام استخوان‌ها کاسته می‌شود.

- بعد از یائسگی در خانم‌ها و بعد از سن شصت سالگی در آقایان به علت بعضی از تغییرات هورمونی، کلسیم از استخوان‌ها برداشت می‌شود و وجود مقادیر کافی کلسیم و ویتامین د در گردش خون در کند شدن این پروسه نقش بسیار مؤثری دارد.

- بنابراین در همه سنین مصرف کافی کلسیم و ویتامین د نقش مهمی در حفظ استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند.

- بهترین منبع تأمین کلسیم برای بدن، لبنیات است. از آنجایی که کلسیم روزانه توسط ادرار از بدن شسته و خارج می‌شود، لازم است منبع تأمین کلسیم روزانه و مرتب مصرف شود. به طور متوسط هر فرد روزانه به سه واحد لبنیات در رژیم غذایی خود نیاز دارد.

- ویتامین د نقش مهمی در جذب کلسیم از دستگاه گوارش، جلوگیری از دفع کلسیم از طریق ادرار و کمک به جذب کلسیم توسط استخوان‌ها ایفا می‌کند. بنابراین مصرف کافی ویتامین د در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین د خود می‌تواند باعث مسمومیت ویتامین د شود.

- اجتناب از مصرف مواد غذایی که مانع جذب کلسیم می‌شوند مانند نوشابه‌های گازدار، قهوه و کاکائو نیز در حفظ استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان اهمیت زیادی دارد.

- یکی از عواملی که در جذب کلسیم توسط استخوان‌ها در سنین قبل از سی سالگی و همچنین جلوگیری از شسته شدن کلسیم از استخوان‌ها بعد از سی سالگی تاثیر بسیار دارد، ورزش و فعالیت فیزیکی است. فعالیت فیزیکی که با ایستادن و راه رفتن همراه باشد در محکم شدن استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش بسیار مهمی دارد. افرادی که بیشتر طول شبانه‌روز در حالت نشسته یا دراز کشیده هستند، در خطر بیشتری برای پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

drAkbari

 دکتر فتانه اکبری

بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

آشنایی بیشتر »»